خانه » کامپیوتر و اینترنت » تاریخچه سگا از ابتدای تاسیس تا خداحافظی با کنسول ها

تاریخچه سگا از ابتدای تاسیس تا خداحافظی با کنسول ها

همه ما در کودکی دوران خوشی را با دستگاه سگا داشتیم ، دستگاهی که خیلی جلو تر از زمان خود بود . با آن تکنولوژی SEGA VIDEO , SEGA CD ، SEGA MEGA یا همان سگا دریمکست دورانی که زود گذشت . دیگر سگایی در کار نیست ، در ادامه با پارسی وان همراه باشید تا با هم سرنوشت مخوف SEGA را بررسی کنیم.

سگا

مقر سگا و موسسین آن

شرکت SEGA یک شرکت ژاپنی سازنده بازی‌های ویدیویی، نرم افزار و کنسول و دستگاه های بازی است. دفتر اصلی سگا در توکیو قرار دارد نمایدندگی اروپایی SEGA در لندن و نمایندگی آمریکایی آن در سانفرانسیسکو واقع است. در واقع سگا را دو آمریکایی پایه گذاری کردند نه ژاپنی ها !…

شرکت SEGA در سال ۱۹۴۰ میلادی با نام Standard Games شروع بکار کرد و در سال ۱۹۵۲ به  Service Games تغییر نام داد. نام SEGA نیز برگرفته از دو حرف اول یعنی SE از SErvice و GA از GAmes می باشد. پس از شرکت نینتندو که در سال ۱۸۸۹ تأسیس شد ، قدیمی‌ترین شرکت فعال در زمینه تولید بازی‌های کامپیوتری، شرکت سگا می باشد. البته شرکت نینتندو (Nintendo) بعد از جنگ جهانی دوم، شروع به فعالیت در زمینه بازی های کاپیوتری کرد و تا قبل از سال ۱۹۵۶ میلادی در زمینه کارت های بازی فعالیت داشت . شخصیت‌های معروف نینتندو یعنی ماریو، Bowser و دانکی کنگ در آغاز در همین کارتهای بازی دیده شدند. سگا توسط سه فرد یعنی Marty Bromely, Irving Bromberg و James Humpert در هاوایی تأسیس شد و سپس در سال ۱۹۵۱ دفتر شرکت به توکیو منتقل شد. شرکت سگا از ابتدا در شاخه خدمات بازی (Service Games) فعال بود و به همین دلیل نام سگا را انتخاب کرد. در سال ۱۹۵۲ میلادی David Rosen که یک تاجر موفق آمریکایی بود، مدیریت شرکت SEGA را به عهده گرفته و تا سال ۱۹۹۶ در سگا فعالیت داشت .

در سال ۱۹۷۳ بود که شرکت سگا اولین بازی خود یعنی Hockey TV را برای آرکید تولید کرد . در سال ۱۹۸۳ اولین کنسول خانگی سگا با نام SG-1000 تولید شد . هنگامی که صنعت بازی های ویدئویی دچار هرج مرج شده بود ، هر شرکتی اقدام به ساخت کنسول می‌کرد، همین وضعیت بد شرکت سگا را تا آستانه ورشکستگی پیش برد. در سال ۱۹۸۴ شرکت CSK سهام سگا را خرید و نام سگا به نام Sega Enterprises Ltd تغییر کرد. در آن زمان سگا وارد دوران جدیدی شد.

اس جی 1000 اولین تجربه سگا در ساخت کنسول خانگی بعد از دستگاه‌های آرکید بود. گرچه این کنسول نتوانست در رقابت با اتاری۲۶۰۰ برابری کند اما سگا تا سال 1989 به ساخت بازی برای آن ادامه داد. مشهورترین بازی ان فیلیکی یا همان جوجه و گربه بود.

سگا اس جی 1000

مستر سیستم ( Sega Master System)

مستر سیستم نام یک کنسول بازی ویدئویی از نسل سوم بود که برای نخستین بار توسط شرکت SEGA و در سال ۱۹۸۵ در ژاپن عرضه شد.این کنسول یک سال بعد و در سال ۱۹۸۶ در آمریکای شمالی و یک‌سال بعد از آن نیز در سال ۱۹۸۷ در اروپا نیز عرضه شد. SEGA MASTER SYSTEM به عنوان محصولی از شرکت SEGA، رقیبی قدرتمند برای کنسول‌های نسل سوم و کنسول های شرکت نینتندو بود و حتی از دید فنی، برتر از ان‌ای‌اسی (کنسول آن زمان نینتندو) بود. اما مستر سیستم با وجود برتری‌ های فنی خود که نسبت به ان‌ای‌اس داشت، از این کنسول در بازارهای آمریکای شمالی و ژاپن شکست خورد و سگا باز هم از رقیب سنتی خود نینتندو شکست خورد.

سگا مستر سیستم در اروپا، اقیانوسیه و برزیل رقابت پایاپایی را با ان‌ای‌اس انجام داد و عرضه کنسول توسط سگا به این مناطق افزایش یافت که این باعث تثبیت جایگاه این کنسول در این مناطق به مدت ده سال گشت. سگا مستر سیستم به دلیل حمایت گسترده و محبوب شدن در سطح جهانی، به عنوان دومین کنسول عرضه شده شرکت سگا در زمینه فروش بالا بود. این کنسول سیزده میلیون عدد در دنیا فروش کرد. در این زمینه، تنها سگا مگا درایو بود که بیش از این کنسول به فروش داشت.

وب‌گاه آی‌جی‌ان نام این کنسول را از میان ۲۵ کنسول مورد اشاره خود در رده بیستم بهترین کنسول‌های بازی در تمام دوران‌ها قرار داده است.

 سگا مستر سیستم

مگا درایو

مگا درایو (Mega Drive) یا همان جنسیس (Genesis) که در سال ۱۹۸۸  تولید شد که موفق‌ترین کنسول سگا بوده است. SEGA سومین کنسول را زمانی که نینتندو با کنسول ۸ بیتی NES بر بازار سلطه داشت، بسیار پرقدرت ارائه کرد. دستگاه سگا جنسیس با قدرت گرافیک ۱۶ بیتی و صدایی استریو، قدرت آن زمان ها بود تا اینکه نینتندو در رقابت با جنسیس سگا، دستگاهی دیگر با نام سوپر نینتندو را ارائه کرد. سوپر نینتندو از لحاظ گرافیک، بسیار قویتر از جنسیس بود، اما از لحاظ سرعت پردازش نمی‌توانست با جنسیس برابری کند. این موضوع با توجه به اینکه سوپر نینتندو بعد از سگا جنسیس تولید شده بود، تبدیل به یک ضعف برای نینتندو شد و شعاری ساخته شد آن هم این بود: “جنسیس می‌تواند کاری که نینتندو نمی‌تواند را انجام دهد”.

در آن زمان SEGA سونیک را وارد بازار کرد. سرعت زیاد بازی سونیک گرافیک سگا را پوشش می داد و ماریو نینتندو را شکست داده بود . البته نینتندو در بازی با سوار کردن ماریو بر ماشین سعی در مخفی کردن ضعف در سرعت دستگاه خود داشت.

جنسیس

این دلایل باعث شد تا سونیک و SEGA در مدت زمانی، حتی از ماریو و نینتندو معروف تر و محبوب تر شود و SEGA بالاترین فروش کنسولی خود را در این زمان تجربه کرد. سگا جنسیس یکی از هوشمندانه‌ترین کنسول‌های تاریخ است، زیرا که قابلیت اتصال به چندین دستگاه را داشت. سگا جنسیس از کنار دستگاه، قابلیت اتصال به (Mega CD) و از روی سوکت کارتریج (Cartridge) قابلیت اتصال به 32X را داشت. این دو دستگاه که از لحاظ گرافیکی قویتر از جنسیس بودند ، توانستند ضعف گرافیکی جنسیس را در مقابل سوپر نینتندو پوشش دهند. سگا مگا سی دی یکی از اولین دستگاه‌های با درایو CD جهان بود که تقریباً استقبال خوبی از آن شد. در همین ایام شرکت‌های SNK با کنسول شبیه آرکید خود یعنی نئو جیو (Neo Geo) و شرکت پاناسونیک با دستگاه 3DO وارد بازار و رقابت با سگا و نینتندو شدند که پس از مدتی از گردونه رقابت حذف شدند. در آن سال‌ها که رقابت کنسول‌های بازی بین سگا و نینتندو محدود بود، دو شرکت تصمیم گرفتند دستگاه بازی همراه بسازند . دستگاه نینتندو دستگاهی بود بنام Game Boy با صفحه کوچک و سیاه و سفید اما در عوض سگا با تولید دستگاه بازی همراه Game Gear جنجال بر پا کرد. صفحه نمایش بزرگ و رنگی و گرافیک بالای بازی‌های Game Gear بسیار عالی بود. اما فقط به دلیل سنگینی و قیمت بالای آن از آن استقبال نشد . اما SEGA دو دستگاه دستی دیگر هم تولید کرد که آنها هم با شکست مواجه شدند.

سگا مگا درایو

سگا ساترن (Sega Saturn)

در سال ۱۹۹۵ بود که SEGA کنسول SEGA SATURN را با درایو دیسک (CD) تولید کرد که قدرتی بسیار بالاتر از Neo Geo و 3DO و Ps1 داشت. اما به دلیل سخت بودن برنامه‌نویسی بخاطر سخت‌افزار پیچیده اش و قیمت بالاتر نسبت به پلی استیشن و نینتندو 64 همینطور عرضه نشدن بازی سونیک تا سال ۱۹۹۷(بخاطر دعوای حقوقی سونیک تیم با سگا تکنیکال انستیتو آمریکا)، تا سال ۱۹۹۸ نتوانست فروش خوبی را تجربه کند و محدود بازی‌هایی مانند Virtua Fighter و Sonic R و Grandiaو Panzer Dragoon توانستند فروش میلیونی را تجربه کنند. این دستگاه یکی از زیباترین طراحی را در ساخت کنسولها دارا بود. ضمن اینکه نمایه و تم اولیه دستگاه کاملاً با اسم ساترن Saturn (به معنی سیاره زحل) به همراه لگوی خود ساترن بسیار هماهنگ بود. در این کنسول با اینکه بازی‌های خوبی مانند سری Panzer Dragoon یا سری Shining Force تولید شد، اما اغلب از بازی‌های سبک آرکیدی مثل House of the Dead, Virtua Cop, Virtua Fighter , Nights Into Dreams به دلیل نبود رقیب قوی در این سبک در کنسول‌های دیگر استقبال شد.

سگا ساترن

سگا دریمکست (Dreamcast)

کنسول جدید سگا در سال ۱۹۹۸با گرافیکی بسیار بالاتر از نینتندو ۶۴ و پلی استیشن، طراحی زیبا و جمع و جور خود و امکانات متعدد مانند پشتیبانی از دیسک‌ها GD و اتصال به اینترنت توانست نگاه بسیاری را نمایشگاه E3 بخود جلب کند. کنسول خانگی دریمکست، در سال ۱۹۹۹ به پخش جهانی رسید و توانست چندین رکورد ثبت کند. پر فروش‌ترین دستگاه در نخستین هفته ارائه به بازار با رقم پانصد هزار عدد و ثبت ۱ عدد تاریخی. در این روز یعنی ۱۹۹۹٫۹٫۹ که روز ارائه سگا دریمکست بود، ۵ عدد ۹ در تاریخ پشت سر هم قرار می‌گرفتند که اتفاقی خاص و نادر بود (شاید به همین دلیل آرم رویا گونه ابتدایی دریمکست هم را بتوان ترکیبی ممتد از چند ۹ انگلیسی دانست). دریمکست تنها کنسول با پشتیبانی از فرمت دیسک GD بود. این دیسکها که ظرفیت حدوداً ۱٫۵ گیگابایتی داشت، فقط در کنسول DreamCast استفاده شد. در ضمن دریمکست اولین کنسول با قابلیت بازی آنلاین بود که با اجرای دو بازی Chu Chu Rocket و Phantasy Star Online لذت بازی آنلاین را بخوبی منتقل می‌کرد (دو نسخه بازی Phantasy Star Online اولین بازی کنسولی در سبک MMORPG بود که بعدها بازی World Of Warcraft در همین سبک بسیار مورد استقبال قرار گرفت).

 دریمکست با اینکه بسیار هوشمندانه طراحی شده بود ولی مانند سگا ساترن نتوانست به موفقیت بالایی دست پیدا کند.دلایل شکست دریمکست عبارتند بودند از: ۱- کمبود بازی‌های محبوب  ۲- ورود رقیب قوی به نام Play station2 و فوت ناگهانی رئیس سگا و پشتیبانی نکردن ناشران بزرگ مانند EA و اسکوائر اینکس از SEGA بخاطر قرار دادهایشان با سونی.

دریمکست با داشتن بازی‌های بسیار زیبا و متنوع که عموماً توسط SEGA و شرکت‌های زیر مجموعه اش تولید شد، توانست عناوین زیادی را تولید کند. بازی Jet Set Radio با اولین گرافیک کارتونی cel-shaded که بعدها در بازی‌هایی مانند GTA 3، Viewtiful Joe, Prince of Persia و The Legend of Zelda: The Wind Waker و … ادامه پیدا کرد، یک بازی زیبا بود که در کنسول XBOX ادامه پیدا کرد. البته از بازی‌های سایر شرکتها مانند Soul Calibur از Namco، بازی Resident Evil Code Veronica از Capcom، بازی Rayman و Grandia 2 از Ubisoft هم نیز نباید غافل شد، تا این حد که تا بحال بهترین بازی سبک مبارزه ای تاریخ مختص بازی Soul Calibur از شرکت نامکو ویژه کنسول دریمکست است. در سال ۲۰۰۰ سگا از نام Sega Enterprises, Ltd به Sega Corporation تغییر نام داد. به هر حال در سال ۲۰۰۱ شرکت SEGA با ساخت ۲ بازی خداحافظی گونه به نامهای شنمو ۲ و سونیک ادونچر ۲ با کنسول دریمکست و البته کنسول سازی انصراف داد و تولید دریمکست متوقف شد؛ گرچه تا سال ۲۰۰۴ بازی‌های خوبی مانند Puyo Puyo Fever یا Ikaruga برای دریمکست تولید شدند اما SEGA دیگر از کنسول خود پشتیبانی نمی کرد.

Dreamcast

SEGA از سال 2005 به بعد ( ذوران نرم افزاری SEGA )

در سال ۲۰۰۵ آقای ساتومی رئیس شرکت سامی (تولیدکننده وسایل قمار ژاپنی و شهر بازی). سگا را از شرکت csk خرید. با ترکیب SEGA وسامی شرکت تابعهٔ سگاسامی هولدینگز به وجود آمد و برای جبران ضرر  هاجیمه ساتومی شرکت مستقل کریتیواسمبلی را خریداری کرد. سپس در سال‌های بعد با خرید دیگر استودیوهای مطرح مانند relic entertainment، آمپلیتود، دمورگ و Atlus، شرکت را تقویت کرد. در سال ۲۰۰۸ استودیوی ریسینگ SEGA نیز به کدمسترز فروخته شد همینطور استودیوی موفق SEGA AM3 با گروه AM1 ادغام شد و به فعالیت در حوزهٔ آرکید تغییر کاربری پیدا کرد. در سال ۲۰۱۰ سگا از نام SEGA Corporation به SEGA Games co. ,Ltd تغییر نام داد در سال ۲۰۱۲ سگا به‌طور رسمی اعلام کرد که از ساخت ipهای بزرگ دست کشیده‌است و بیشتر به ipهای سبک استراتژیک و بازی‌های موبایل و سونیک و سری یاکوزا می‌پردازد. در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ سگا به علت سازماندهی مجدد قدرت گرفت و با ساخت عناوین عالی زمینه‌ساز تغییرات مجدد در حوزهٔ فعالیتش شد، بنابراین اعلام شد که تا سال ۲۰۲۰ باید ipهای جدید تولید شود و درآمد بیشتر افزایش یابد، همچنین دفتر مرکزی ژاپن به یک برج بزرگ تا ۲۰۱۸ تبدیل خواهد شد. در سال ۲۰۱۷ ریاست SEGA به هاروکی ساتومی پسر هاجیمه ساتومی رسید و او نسبت به پدرش توجه عمده و بیشتری به تولید بازی‌های رایانه ای و نرم‌افزار کرد. همچنین SEGA با همکاری سونی پیکچرز قصد وارد شدن به حوزهٔ سینمایی را داراست و پروژه سونیک خارپشته در ۲۰۱۸ اکران خواهد شد، همچنین پروژه‌های لایو اکشن سینمایی و سریالی یاکوزا، شورش درشهر، تاکسی دیوانه، خانهٔ مرگ در دست ساخت می‌باشد. سگا تا قبل از سال 2005 و مرگ مالک قبلی خود قرار بود کنسول دیگر نیز روانی بازار کند اما مرگ مالک آن و رو آوردن مالک و مدیریت جدید SEGA به ساخت و تولید نرم افزار و بازی SEGA را در مسیر دیگری قرار داد . SEGA برای جبران ضرر هایش با تغیر سیاست تصمیم گرفت که دیگر هیچ کنیول بازی تولید نکند و تنها به تولید نرم افزار و بازی بپردازد . همانطور که گفته شد بعد  از سال 2005 مدیریت جدید سگا را به یک هلدینگ تبدیل کرد.

 

منبع : https://www.parsi1.com


Loading...
بدنسازی و نتاسب اندام

همچنین ببینید

بازی God of War

بازی God of War و بررسی ویژگی های آن

همانگونه که از اخبار اخیر بازی منحصر به فرد God of War مشخص است ، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *